Saturday, 14 September 2013

MANJA


Assalamualaikum


Dah lama Azwa dan Aliah pujuk nak bela kucing kat rumah... acik bukannya tak suka kucing.. suka sangat-sangat..tapi acik tak suka kalau kucing ek ek dan pis pis kat dalam rumah...nak ajar pegi toilet tak reti la pulok... dulu sekali pernah bela anak kucing ambik kat pasar sampai 3 ekor... letak kat depan rumah... kesian kat husben kena basuh ek ek kucing tiap-tiap pagi... tapi rezeki nak bela kucing tak tahan lama... sekor-sekor mati... dan yang buat acik fobia sampai sekarang sebab ada sekor tu acik tak sengaja lenggek dengan kereta...ish takleh nak kenangkan balik...terbayang-bayang la pulak...rasa bersalah tu masih menghantui diri acik sampai sekarang...

Tiba-tiba pulak 2 minggu lepas ada anak kucing ngiau-ngiau tengah malam buta...masa tu acik tengah buat kuih... tak sampai hati nak dengar anak kucing tu dok ngiau cari ibunya, acik pun tangkap la bagi minum susu...lepas bagi minum, acik lepaskan balik kat belakang rumah... senyap sikit mungkin sebelum tu ngiau sebab lapar kot kan...

Esoknya anak kucing tu ngiau-ngiau nak masuk dalam rumah pulak... suka la Azwa dan Aliah coz ada anak kucing comel serah diri..he he... kitorang bagi makan dan minum susu, maka manjalah anak kucing tu dengan kitorang...manja-manjapun, lepas kenyang makan minum, kena letak kat luar jugak... haritu dah sekali si Manja tu ek ek dan pis pis kat dalam rumah, terus ambik langkah berjaga-jaga... kalau nampak Manja macam dok menonggeng je, ahhhh siap terus ambik letak kat luar...he he he...oh lupa...nama anak kucing ni acik bagi nama MANJA...



Manja sangat niiiii... bagi makan Whiskas dan beli susu kat klinik haiwan...


Kalau Manja tengah tido ni kesian lak nak keluarkan bila dah malam, tapi taklehhhh...kena keluar jugak...



Umur anak kucing macam ni memang tengah ligat main...lompat sana lompat sini..pantang nampak benda bergerak...


Muka je kurus...perut moncet..he he..



Kalau pagi acik bukak pintu, dengar suara acik panggil MANJAAAAAAA...terkedek-kedek Manja lari masuk dalam rumah...


Penghibur hati Azwa dan Aliah...Manja ni pantang nampak husben, mesti ajak main...


Dah 2 kali husben mandikan Manja...minggu lepas mandi dengan syampu rejoice...bulu Manja lembut gitu...hikhik... tadi dengan syampu baby lak...amboi manginyeeee...


Macam-macam aksi si Manja ni... janji jangan ek ek dan pis pis dalam rumah okey...


Kat depan rumah acik ni lak ada sekor ibu kucing menunggu hari nak beranak... asalnya ibu kucing ni dok kat depan rumah pastu Azwa dan Aliah bagi makan...sudahnya ibu kucing tu taknak dah pegi mana-mana... dok depan rumah ni aje..pulak tu husben dah sediakan kotak bagai...siap dah ada bekas makan minum... memang ni la rumahnye kan... ahaiiiiiii...masalahnya tunggu ibu kucing tu beranak tapi tak beranak2...  tengah membuyut bawak perut lagi... nasib la bila dengar bunyi enjin kereta diakucing terus lari...kadang-kadang tu acik pastikan jugak kot la masih ada kat bawah kereta... berdoa selalu jangan la peristiwa lalu berulang kali... tak sanggup rasanya nak tengok...cepatla beranak ibu kucing oiiii..tak sabar nak tengok baby kucing ngiau-ngiau...

Orang kata bela kucing murah rezeki...ye kot....


Wassalam