Tuesday, 24 September 2013

GORENG BERLADA IKAN BILIS DAN KENTANG



Assalamualaikum


Tadi masa minum shake kat Kelab Nutrisi, Noni cakap tak tau dah nak masak apa...pening nak pusing-pusing masak ayam, ikan, daging... boring gak kalau asik masak ayam aje kan... acik cakap harini acik nak masak goreng berlada ikan bilis...memang dah rancang dari semalam masa kat pasar...siap dah beli ikan bilis yang dah kopek...nak kopek ikan bilis sendiri memang tak rajin la jugak kan.. beli aje yang dah siap kopek..

Kadang-kadang memang takde idea nak masak apa...tapi bila tengok kawan-kawan blogger update entri lauk pauk..."ting!!!" haaaa...esok nak masak tu...he he.. tapi goreng berlada ikan bilis ni acik memang dah lama teringin nak makan...lama dah tak buat... alkisahnya lauk ni la yang mula-mula sekali acik pandai masak... sebab arwah mak selalu masak lauk ni... memang feveret la dulu...



Kalau sambal tumis ikan bilis kena letak air asam jawa lebih sikit... kalau goreng berlada ikan bilis, taknak letak air asam jawa pun takpe...cuma letak garam dan gula dan bahan tumis tu kena bagi kering sikit... arwah mak acik dulu cili kering dan bawang semua ditumbuk...orang dulu-dulu memang rajin kan...ke acik aje yang pemaleh...semua pun acik blend aje... lagi maleh cili tu pun acik beli cili boh aje..hikhik...


Harini acik letak kentang..potong nipis-nipis dan goreng garing...kalau nak letak tempe pun sedap jugak kan...nak umphhh lagi letak petai....dap dap..


Macam yang dirancang semalam, harini sayurnya masak lemak putih kobis letak suun... pastu goreng telur dadar... siap sudah...


Selamat menjamu selera :)


Wassalam