Thursday, 26 September 2013

DAGING MASAK BLACKPEPPER PERENCAH MAGGI




Assalamualaikum


Tengahari ni hujan pulak...tiba-tiba aje lebat lak tadi...masa nak hantar Aliah tadi dalam kereta Aliah tanya, kenapa hujan harini ada bau semacam bau besi ye Ibu...haaaaaa pengsan ibu nak jawab...walaupun dulu kelas Sains tapi result cukup2 makan aje..he he... acik pun jawab la sebab banyak bahan kimia yang dilepaskan kat udara pastu disedut naik ke awan, tu yang bila hujan ada bau yang awak cakap tu...ooooo beria ALiah angguk faham...taktau nye ibu belasah aje jawab...kuikuikui...sapa pandai sila jawab...


Feveret abangngah ni...daging masak blackpepper... memang kalau selalu kalau masak ni acik guna perencah Maggi aje...sebenarnya nak masak semalam tapi semalam kedai runcit kat pasar dah habis stok pulak... so harini tadi cari kat kedai mamak ada pulak...oh lega... senang kalau guna perencah Maggi ni... mula-mula gorengkan daging dalam minyak yang sedikit aje...pastu masukkan bawang besar..pastu masukkan perencah blackpepper Maggi ni yang dah kacau dengan sedikit air... sebab acik beli daging ni daging batang pinang, so takde la lama sangat masaknya...kalau daging jenis lain, kena letak banyak sikit air dan biarkan masak lama sikit bagi daging tu lembut dan empuk...idak la kang tercabut gigi nak ngunyah daging tu kalau liat sangat ye dok... 

Acik tak berapa suka makan daging...ni masak untuk anak dan husben aje.. acik makan ikan bawal yang acik panaskan balik...ikan bawal masak hari Ahad lepas tak habis masuk petibeku...takyah susah-susah harini nak masak ikan... sayurnya sayur kobis goreng dengan carrot...akhirnya habis gak kobis tu 4 kali masak..he he..selamat acik dari membuang...



Harini ALiah nak bawak bekal apple pie semalam ada belen 2 potong... dia bawak bekal tapi nanti kawannya yang makan...nak bagi BFF katanya... tak habis-habis BFF BFF.. jangan satu hari nanti gaduh dengan BFF sudah...



Posing kejap ALiah dengan Beg bekal yang baru... alkisahnya kan haritu acik beli yang selimut Hello Kitty tu kan...acik beli kat kedai borong...banyak lak barang2 Hello Kitty yang murah2...sebab murah acik beli la... kalau beli sikit2 tak dapat harga murah... tu yang kena beli tu sikit ni sikit...


Harapkan ALiah aje la jadi model kat blog ibu ni...kihkihkih... 

Suka pulak acik baca harini Adam AF2 dah selamat nikah dengan Fiza Elite...siapa sangkakan diorang berdua boleh berubah ke arah yang lebih baik... sebab tu kita ni takleh nak ngata si polan tu tak baik ke apa ke...kadang tu diorang boleh berubah jadi lebih baik dari kita...doakan aje yang baik-baik...wallahualam...


Wassalam