Tuesday, 10 September 2013

CARA MUDAH BUAT ADUNAN TART UNTUK CHEESE TART, FRUIT TART DAN LAIN-LAIN



Assalamualaikum


Sebelum nak masuk tidur kejap lagi, sempat acik siapkan adunan untuk buat kulit tartlet... simpan dalam petiais adunan tu...esok baru bulat-bulat tekan dalam acuan dan bakar...

So malam ni acik nak tunjuk resepi dan cara yang biasa acik guna untuk buat adunan tart ni... mudah aje.. takyah guna alat apa-apa...guna tangan aje... tu kalau untuk adunan setakat 160 biji tartlet... kalau nak buat banyak, harus la guna mixer okey...lenguh lak tangan tu nanti kan... teringat acik dulu masa buat jual cheese tart dan tart nenas waktu bulan puasa 4 tahun lepas kot, sekali adun guna 4 biji butter dan 2kg tepung... bila guna mixer, kejap aje dah siap adunnya...



Bahan-bahannya (untuk kulit tart 75- 80 biji)

Tepung Gandum  500 gm
Gula Icing  125 gm
Butter 1 biji
Telur B 2 biji
Esen Vanilla  1 sudu kecik



Sediakan bekas dan pengayak...


Mula-mula letak tepung dulu...


Pastu ayakkan gula icing..wajib ayak..kalau tak nanti berketul-ketul...


Masukkan butter yang telah dipotong2 kecil


Ramas semuanya sampai jadi ala-ala serbuk roti


Masukkan telur dan esen vanilla


Uli doh sampai licin macam dalam gambar ni...pakai tangan aje... kalau banyak-banyak pakai mixer ye..


Dah siap uli, bungkus dalam plastik dan rehatkan dalam petiais....paling elok sehari semalam... tapi haritu acik pernah tak sampai 2 jam dah terus buat kulit tart tu jadi jugak..heheh...ikut suka la yek...


Nak tahu camne cara mudah acik buat kulit/shell tart tu kena tunggu esok ye... ngantuk sudah... bye..




Wassalam