Thursday, 1 August 2013

KUIH RAYA 4 JENIS BADAM/ALMOND




Assalamualaikum


Harini baru rajin nak buat kuih raya...beli barangnya dah lama...tapi nak membuatnya malas ya amat... harini sebab acik tak masak coz abang ngah ada iftar kat sekolah, so boleh la mulakan projek kuih raya ni...

Harini buat 3 jenis....semuanya ada badam a.k.a. almond...almond slice, almond nib, almond panjang2..hehe..tak tau omputih panggil apa... kitorang kat rumah ni memang suka makan badam..lebih2 lagi acik la kan..ihik...

Acik kurang suka sikit kuih raya yang berasaskan tepung kecuali chocolate chip cookies....lagi kalau yang kena terap2 tu...ampunnnnn...memang acik tak rajin dan takleh tekun...


Almond Crunch Krup Krap..he he... dulu pernah buat tapi tak best sebab tebal...harini berjaya buat yang nipis2 macam yang jual kat Kedai Mesra Petronas tu...bila buat nipis macam ni memang kerangupannya terserlah...eh cewahhh... pasni leh buat bisnes Almond Crunch ni pulak..he he...ye la tuuuuu...


Yang ni Almond Nutella Chocolate...acik tengok resepi kat majalah Wanita Edisi Raya... Almond panjang2 ni gaul dengan coklat bar yang dah dicairkan dan dicampurkan dengan sedikit coklat Nutella...


Dalam cookies ni ada almond nib.. rasanya ala2 Famous Amos gitu... acik ambik resepi dari blog Kak CT Delima... kalau malas nak letak sebiji2 chocolate chip kat atas cookies ni, kita masukkan aje chocolate chip tu dalam adunan...jadi lah gini...


Tapi kalau rajin boleh la buat camni...nampak cantik la kononnye kan... yang kat atas tu acik buat sorang2... yang ni acik paksa abang ngah letak chocolate chip lepas dia balik sekolah tadi... panjang je muncung abang ngah bila ibu suruh buat ni...ahhh tak kira...kena tolong gak..ihik...


Makanya 3 almond dah buat...tinggal lagi 1 almond yang belum buat lagi...esok la buat kot kalau rajin...


Okebai...ngantuk sudahhh...


Wassalam