Monday, 19 August 2013

CARA BUAT ALMOND CRUNCHY KARAMEL



Assalamualaikum


Semalam acik merajinkan diri pegi beli barang nak restock kuih raya kat rumah ni... banyak yang dah habis... segan lak kat orang tengok balang dah takde isi... tetamu suka makan pun ye juga...yang orang dalam rumah ni lagi la suka ngunyah...lebih2 lagi orang yang menaip ni...kihkihkih...


Antara kuih raya yang menjadi kegemaran ramai.. Almond Krunchy Karamel...  petang semalam pakcik acik datang suka betul makan almond krunchy ni... memang tersangat lah crunchy ... acik buat tak berapa manis coz cuma bahagian atas aje acik taburkan tepung florentin tu... 

Bila tetamu datang beraya tengok Almond Krunchy ni kan memang dah tak pandang kuih raya lain... so memang cepat habis... kalau nak beli memang mahal...patut la mahal pun sebab bahan2nya memang kos tinggi...ramai saudara nak oder Almond Krunchy dengan acik tapi acik cakap acik taknak jual...kalau nak, beli bahan biar acik tolong buatkan...cara buat Amond Crunchy Karamel ni tak berapa remeh...pada acik tak berapa susah sangat...


Tepung Bienetta atau Tepung Florentin...adik beradik je kot... harga sekarang RM26-00...Almond tu aje RM16...kuaci tu RM3-50...bijan hitam pun harga lebih kurang RM3-50...so total lebih kurang RM50-00.. dapat la 2 balang yang kat atas tu... almond tu memang habis sebungkus...yang lain2 tu boleh buat lagi sedulang...



Almond Slice ni kena bakar dulu lebih kurang 10 minit..


Kuaci pun kena bakar jugak...


Kalau ikut cara acik, bila kita dah susun dan tabur almond dan kuaci kat dulang pembakar, baru acik taburkan tepung florentin tu...tabur bagi rata kesemuanya... patutnya kena tabur bijan hitam tu sebelum tabur tepung florentin...tapi acik terlupa..dah lepas tabur tepung florentin baru acik tabur bijan hitam... jadi jugak...

Bakar lebih kurang 10 - 12 minit atau hingga keperangan... bila dah keluar dari oven, kena biarkan sekejap lebih kurang 2 minit baru kita potong....acik suka potong guna pisau potong daging tu...kejap aje dapat potong sama rata...haritu cuba potong guna alat potong pizza tu tapi acik rasa leceh la pulak... ikut yang mana senang kat korang la yek...


Selamat Mencuba :)


Wassalam