Tuesday, 30 July 2013

SOTONG GORENG TEPUNG..AKHIRNYA TAK MELETUP :)



Assalamualaikum


Dah lama acik teringin nak masak sotong goreng tepung yang betul2 sama macam makan kat kedai... dah 2, 3 kali cuba buat tapi berakhir dengan sedih dan hampa...ngeri pun ye jugak..hikhik..mana taknya asal goreng letak tepung je sotong tu meletup2 dalam kuali...acik nak terbalik2 kan sotong tu pun takut...siap pakai perisai tudung periuk nak elak kena minyak panas yang meletup2 tu... adeiiiiii...trauma acik tau... hasilnya bila dah siap masak sotong tu rupanya tak semenggah la jugakkan...nak kata sama macam kat kedai tu memang jauh panggang dari api..kihkihkih...usah ko bermimpiiiii...

Kelmarin ke bila tengok sotong goreng tepung kat blog Cida De'Nuanza, oh jelessss ya amat...cantiknye sotong goreng tepung CDN buat...memang sebijik macam kat kedai... terus berkobar2 nak try lagi sekali... kali ni nak ikut resepi dan cara CDN... acik pun cerita la kat Geng Wasap harini nak masak sotong goreng tepung... tetiba ada sorang kawan acik tu bagi resepi abang dia punya...abang dia dulu Chef dan ada restoran... OK resepi yang kawan acik bagi ni...simple aje..so harini acik try resepi kawan acik ni dulu...


Hoyehhhh jadi gak sotong goreng tepung yang acik idam2kan selama ni...hehe....suka suka sukaaaaaa... 

Kalau korang nak cuba boleh cuba resepi kawan acik ni...TQ ye my dear fren TINI...

Sotong dipotong bulat
Telur dikocok (acik guna 3 biji telur)
Tepung gandum secukupnya
Garam halus
Serbuk perasa Ajishio (taknak letak pun takpe..)

Cara2nya :-

Lepas dah potong sotong...basuh bersih2 pastu lap bagi kering sikit... letak garam dan serbuk perasa kat sotong tu...gaul rata...kemudian lumurkan sotong tu dengan tepung pastu celupkan dalam telur pastu lumurkan balik dalam tepung...pastikan semua bahagian kena tepung...kalau ada yang tak kena tepung, keberangkalian sotong tu boleh meletup sikit2... goreng dalam minyak yang panas...gituuuuuu... 

InshaAllah jadi...kalau nak ikut resepi blog Cida De'Nuanza boleh tengok kat SINI


Menu tadi acik masak Kailan goreng ikan masin letak sos tiram..


Yang ni lak ikan senangin masak taucu...cili tu hiasan semata2..hehe..



Wassalam