Tuesday, 23 July 2013

ROTI JALA UNTUK FAMILI




Assalamualaikum


Jarang sungguh acik buat roti jala untuk makan2 sendiri...selalu buat beratus2 semua untuk orang punya... tapi baru ni kan acik ada buatkan roti jala untuk Ida Katering...ada la belen 2 biji roti jala tu...tu pun sebab rupanya hodoh sikit...so kiranya reject la kan... masa nak berbuka tu ada pulak kari daging Ida bagi... roti jala 2 biji tu satu Aliah makan...satu lagi acik makan...Aliah kata,"sedap la roti jala Ibuuuuu.."..eh kesian la pulak kan...yang roti jala acik dah kena telan habis...hehe..


Jadinya harini acik merajinkan diri buat roti jala untuk makan sendiri... pegi beli daging batang pinang kat pasar tadi... beli 1/2kg... memang takkan habis kari daging ni sampai sahur esok... boleh makan untuk berbuka lagi sekali..hehe...esok lepas sahur acik bekukan...bila dah lepas 3, 4 hari baru acik panaskan balik...

Walaupun dah ada roti jala ni, nasi tetap kena masak coz ayahnya dan abang ngah nak nasi jugak... acik masak la 1 pot boleh makan sampai sahur... gorengkan sayur kailan ikan masin... pastu goreng telur dadar... dah siapppp... kejap aje kalau nak masak kan...tak sampai sejam pun dah siap masak...cuma kadang2 acik tak rajin aje...he he... tapi bulan puasa kali ni acik tak miss lagi memasak kecuali kalau makan kat luar aje... feeling2 ibu mithali gitu...ihik....dok rumah dan tak sibuk boleh la masak2 ek...cer kalau kerja rushing nak balik rumah, kalau takpun dok rumah tapi sibuk buat bisnes sampingan, memang tak sempat nak memasak ye dakkk... ohhh acik dah rasa semua pengalaman tu....

Kalau korang nak resepi roti jala boleh tengok kat SINI... tapi harini acik buat roti jala letak telur sebiji dan letak santan sikit.. sebabnya acik buat dah dekat petang... kalau nak tahan lama dan lambat basi, takyah letak telur dan santan pun takpe...cuma letak susu tepung aje....masih tetap lembut....

Teringat lak 2 tahun lepas acik sibuk buat kuih hantar kat Bazar Ramadhan... rindu la pulak bila tengok entri  kat SINI.. 


Jumpa lagi


Wassalam