Thursday, 27 June 2013

SUKAT GULA DAN GARAM SEBELUM BULAN PUASA



Assalamualaikum


Wahhhh hari ni ghajin lak update entri yang ke 2... saja je kongsi2 pengalaman... teringat masa bulan puasa tahun lepas masa acik dapat tender supply kuih kat surau.... memang mencabar sangat masa tu.. menguji kekuatan fizikal dan mental sungguhhh... penat toksah cerita la kan... tapi best...best sebab jadi pengalaman hidup... bukan semua orang dapat rasa pengalaman hidup susah dan senang... pengalaman hidup susah akan buatkan kita lebih bersyukur dan menghargai hidup ini..betul tak...

Masa tu acik pun tak sangka boleh buat kuih sampai 1500 biji sehari...bulan puasa lak tu... memang ada 2 pembantu tapi memang lepas siap je semua kuih rasa nak pengsan..he he... tapi alhamdulillah, walau penat sangat di siang hari, acik masih diberi kudrat untuk solat terawih bersama keluarga kat masjid atau surau... seronok tengok anak2 pompuan acik yang over excited bila tiba waktu nak terawih... balik terawih terus tak ingat apa..zzzzzzzzzzzzzz...

Esoknya lepas je sahur, acik dah mula buat kerja2 kat dapur... mana yang boleh dibuat awal, acik dahulukan.. mana yang cepat basi, acik lambatkan... contohnya kalau dadih santan untuk koci selalunya acik buat lepas pukul 12.00 tengahari... so boleh la koci tu tahan sampai lepas Isyak..sebabnya kuih2 ada yang disimpan untuk lepas terawih... kalau inti kelapa boleh dibuat awal asalkan kena masak sampai kering lebih 1/2 jam... kalau masak sekejap sangat memang cepat basi...

Selalunya kalau bulan puasa acik memang tak rasa garam dan gula... tapi acik dah siap sedia sukatan yang sampai sekarang pun acik masih guna sukatan tu... asalkan bahan2 yang acik guna adalah sama... setiap kuih yang kita nak jual atau nak beri makan pada orang, anggaplah kita nak bagi anak2 dan suami kita makan.. so kena buat sedap2 dan penuh keikhlasan... bila kita buat sedap, orang yang makan pun suka, akan mendatangkan kepuasan pada kita yang membuatnya... inshaAllah...

Yang paling utama, kita harus jujur... jangan jual kuih yang tak habis semalam dan dipanaskan semula...  yang tak habis tu anggaplah takde rezeki...boleh jugak kita sedekahkan kat surau asal kuih2 yang tak habis tu tak basi lagi...

So korang kalau rasa2 nak buat bisnes kuih bulan puasa ni, kena buat persiapan dari sekarang... kalau yang tak pandai tapi ada niat nak buat kuih, masih sempat lagi untuk praktis dari sekarang..hehe...

Cuba korang belajar buat kuih Badak Berendam untuk bulan puasa ni...mesti laku punyeeeeee...asal sedap, nampak cantik, memang debommmm..ihik...


Wassalam