Thursday, 27 June 2013

KEK GULA HANGUSKU MASIH BERSARANG, WALAUPUNNNN..



Assalamualaikum


Harini maleh tul nak keluar beli barang...dengan mata ala2 ikan emas ni kan, rasa nak dok rumah aje... tapi harini masih kena hantar kuih kat hospital tu... pening gak fikir nak hantar kuih apa...kuih yang tak perlu acik keluar pegi beli barang...nak suruh husben beli barang, husben dah pegi ofis...kesian lak kalau nak suruh... last2 acik terfikir nak buat Kek Gula Hangus 4 loyang...

Dah hanguskan gula semua, tiba-tibaaaaaa Bikabonat tinggal ciput...aiseymen...nampak gayanya kena keluar pegi beli bikabonat gak ni... tapi memang tengah maleh bebeno....nak buat 4 loyang kena letak 8 sudu kecik bikabonat...tapi acik cuma dapat 4 sudu kecik bikabonat aje... yang belen acik letak 4 sudu kecik Baking Powder... dalam hati suspen gak kan...jadi ke tak jadi ni...



Alhamdulillah jadi jugakkkkk... so korang kalau takde bikabonat, boleh je kalau nak ganti dengan Baking Powder ye... pada yang dah cuba buat Kek Gula Hangus tu tapi jadi apam tu kan acik rasa sebab korang terlebih tepung kot... kalau guna resepi acik ni memang 120gram tepung untuk 1 adunan... kalau terlebih sikit takpe...tapi kalau dah terlebih banyak tepungnye, tu yang tak bersarang dan jadi gebu macam apam... dulu acik pun pernah buat kek gula hangus jadi camtu... bila dah dikaji dan diselidik, itu lah sebabnye... tapi tak tau ler kalau korang ada sebab lain kan...

Resepi dan Tutorial buat Kek Gla Hangus ni boleh rujuk kat SINI ye...


Jumpa lagi...ceria2 selalu :)


Wassalam