Tuesday, 19 July 2011

TUTORIAL BUAT SOSEJ DONAT

Alhamdulillah, kelas buat kuih hari Sabtu 23/7/11 ni dah penuh...cukup dah 10 org...sebenarnya hari ahad tu kak ina ingat nak rehat tapi bila ada yang mintak tolong kak ina buat hari ahad, kak ina jadi kesian la pulak...takpe...kak ina kena cergas dan kuat semangat sikit kan...dalam kepala ni dah ada macam2 perancangan yang nak dibuat pada hari sabtu nanti...mula2 nak buat kuih apa dulu...lepas tu buat apa pulak..kalau boleh taknak kelam kabut pulak nanti...mudah2an segala2nya akan berjalan dengan lancar dan akan dipermudahkan oleh Allah....

Kak ina sebenarnya dah lama tak buat sosej donat ni...cuma buat kalau Ida Katering yang oder aje...Tapi kan budak2 suka makan sosej donat ni...kalau hantar kat kantin sekolah memang laku...budak pun makan 1 dah kenyang... teringat masa mula2 kak ina jumpa kuih sosej donat ni tahun 2008...kat kantin sekolah agama anak kak ina...masa tu hari pertama sekolah, jadinya lepas pendaftaran kak ina lepak kat kantin kejap...sambil2 tu dok belek2 kuih2 yang ada kat kantin tu...semua jenis kuih kak ina beli...bila balik rumah dok rasa satu2...kalau kuih yang pelik2 tu kak ina siap belah2, picit2...he he...teringinnya nak tahu cara nak buat kuih pelik tu termasuk la sosej donat ni...kak ina siap buat ujikaji..camne nak bagi kulitnya jangan tertanggal...pastu camne nak bagi bijan tu biar lekat tak tanggal bila digoreng nanti...buat punya buat, cuba punya cuba, rasa punya rasa...akhirnya jadi juga sosej donat kak ina ni...makin hari makin pro la sikit...dan juga dah tahu cara mudah nak buat sosej donat ni...

Sapa2 yang daftar nama akan hadir pada hari sabtu ni jangan risau ye...kak ina akan ajar depan mata... takyah la tengok tutorial ni..hik hik..tapi kalau nak tengok jugak boleh aje...bukan dosa pun kan...

Puan2 yang dihormati sekalian...dipersilakan cik sosej donat kita membuat persembahan dari awal hingga akhir....jeng jeng jeng...

Sosej dibelah 4...mula2 potong 2...pastu belah tengah pulak...jadi la 1 sosej dpt 4...tapi kalau nak buat makan sendiri tak kisah la nak belah berapa pun kan...

Kalau takde tempat pencanai pun jangan risau...pakai tudung periuk pun boleh...terbalikkan ye..
Tabur tepung sikit...

Ratakan tepung tu..

Ambik segumpal adunan donat

Taburkan sikit tepung atas adunan tepung tu...pastu baru gelek guna roller..

Gelek bagi sedang2 aje tebalnya...tebal sangat pun nanti susah nak lilit...

Pastu potong2...

Jadi lah camni...

Ambik sepotong adunan dan mulakan proses melilit...yg hujung letakkan di bawah..

Lilit dan kalau boleh tutup bahagian hujung yg kat bawah tadi...nak bagi jangan terbukak masa goreng..

Kalau sosej potong macam ni lilit 3 kali je..

adunan yang paling last diselitkan di bahagian hujung...tak selit nanti terbukak la pulak bila kembang dan goreng nanti..

Dah habis lilit semua, boleh la sapu telur...

Pastu tabur bijan...

Macam baby kena bedung la pulak kan..kena tunggu kembang dulu baru goreng ok..

Dah siap goreng...

Posing lagi sekali sebelum di ngap..he he..


Adunan doh tu sama je dengan resepi buat donat ye...nak resepi donat tu leh klik je TUTORIAL ke kata sidebar tu ke...

Takpe la...disebabkan ada yang tak tahu lagi resepi donat kak ina ni, kak ina dah copy paste kan kat bawah ni...

Resepi Donat Versi Zalin

500gm tepung gandum (tepung murah pun takpe..suka pakai tepung cap cempaka..)
50gm gula pasir
50gm margerin (suka pakai margerin pelangi..murah je..)
1 biji telur
1 1/2 sudu kecik yis kering (suka pakai mauripan..)
1 sudu kecik garam halus
1 sudu kecik baking powder
2 sudu kecik tepung susu (susu tepung anak umur lebih 1tahun pun boleh guna...susu Anlene takleh ye..)
250ml air suam (jangan panas sangat nanti yis mati..)

Cara-caranya:-

1.Bancuh air suam dengan gula...larutkan...pastu letak yis..biar sekejap (berbuih2)
2.Masukkan semua bahan dalam mixer...atau dalam bekas untuk yang nak uli pakai tangan
3.Kalau guna mixer uli 5 minit kelajuan sederhana..
4.Kalau guna tangan, lama sikit ye...sampai adunan tak melekat kat tangan
5.Tutup adunan...biar kembang selama 1 jam atau lebih...paling lama pun 3-4 jam...lama sangat nanti bau tapai pulak..

Ok korang...Selamat Mencuba ye...boleh buat bekal anak2 ke sekolah :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...