Wednesday, 20 April 2011

TUTORIAL BUAT KUIH KETAYAP :)

He he..dasat tul tajuk aku hari ni...blogger lain buat tutorial nak cantikkan blog, aku lak buat tutorial nak buat kuih ketayap..ok la tu kan...ada gak kelainan sikit...sebenarnya saja je nak tunjuk kat korang...nak suruh korang praktis sendiri buat kat rumah...kot2 mana la tau ada orang nak tempah ke korang nak hantar kat kedai ke...so boleh la tengok tutorial buat ketayap kat sini...buat ketayap ni tak la susah sangat kalau kuali leper yang kita guna tu tak mendatangkan masalah kat kita...selalunya biar kuali leper tu khas untk buat kuih je coz kalau dah bercampur masak benda lain, nanti adunan tu melekat dan susah nak angkat...selalunya adunan tu ditongsampah kan je la gamaknya...dan selalunya semangat nak buat kuih ketayap ni terbantut di tengah jalan coz sakit hati dengan kuali leper yang buat hal...macam biasa aku cadangkan korang beli kuali ajaib yang macam aku punya tu...kerja jadi lebih mudah...sekejap je dah siap 1kg adunan..selalunya 1kg tepung dapat lebih kurang 60 keping kulit ketayap...

OK...Jom tengok cara2 buat kuih ketayap...

Mula2 buat inti...
Gunting plastik..kalau yang saiz kecik ni leh dapat 4 keping
Ambik 1/4 cawan adunan...tuang ke kuali leper
Goyangan kuali leper tu 360 darjah..bukan badan yg goyang tau :)
Tunggu hingga adunan masak...kejap aje..tak sampai 2 minit...sambil2 tu leh buat kat kuali lain..
Dah masak, boleh ditindih2kan kulit ketayap tu...jangan risau..tak akan melekat...
Ambik 1 kulit...tarik perlahan2 tau...nanti terkoyak pulak...letak 1 sudu kecik inti kelapa tadi..
gulung kemas2...
di gulung oleh cik Munirah kita..he he :D
Balut dengan plastik tadi...nampak la cantik sikit..kalau tak balut nanti kulit ketayap tu kering dan keras pulak.
Dah siap..boleh susun kat tray....dah boleh makan...nyum nyum...

Perasan tak kitorang buat ketayap ni tak pakai sudip pun...sebab kuali leper tu spesel sikit kan...dah masak tercabut sendiri...tinggal transfer ke tray je..

Resepi kuih ketayap versi Zalin :)
1kg tepung gandum (tak kisah tepung murah ke mahal ke..)
1biji telur (tak kisah telur gred apa pun..)
sedikit santan (nak bagi rasa lemak sikit...taknak letak pun takpe
sedikit minyak masak (taknak bagi adunan melekat kat kuali...)
sedikit jus pandan (kalau malas nak buat jus pandan, bubuh esen rasa pandan pun boleh juga)
1sk garam halus
pewarna hijau secukupnya...(jangan letak banyak sgt...nanti ngeri orang nak makan..he he..)
Air secukupnya...kena pandai agak...mula2 jangan letak banyak dulu...letak sikit..kalau pekat tambah air lagi..)

Kacau adunan...pastu blend sampai halus...kalau tak halus nanti berketul lak tepung tu masa kat kuali nanti..Kalau tak halus2 juga, kena tapis lepas blend ye...
Dah boleh mula buat ketayap...senang kan...

OK..Selamat Mencuba :)

P/S  :  Terima Kasih kat cik Muni kita coz sudi jadi model..he he..