Monday, 25 April 2011

TUTORIAL BUAT DONAT & PERTANDINGAN DONAT TERCANTIK :)

Asyik cerita pasal donat donat donat..hari ni aku nak ajar buat donat la pulak...untung tau kalau pandai buat donat ni...modal sikit je...boleh pakai tepung murah...kalau cap cempaka baru rm1-35.. kalau 1kg tepung leh dapat lebih kurang 50 biji...aku nak ajar yang basic je...ada masa bila2 nanti aku ajar buat donat yang jenis pulak ye...kalau yang memang tak pernah pegang tepung tu rajin2 lah belajar buat donat ye...bukan susah pun...cuma nak kena rajin sikit...kalau takde mixer pun takpe...korang uli la pakai tangan lama sikit...pakai bread maker pun boleh juga...so tanpa bebel lebih panjang, jom tengok cara buat donat ni...silakan...

Mula-mula kacau adunan donat...kalau pakai mixer 5 minit..pakai tangan 10 minit ...pakai bread maker aku tak pasti la pulak coz tak pernah cuba...pastu tutup adunan donat tu dan biar kembang 1 jam..lebih takpe... kurang tak boleh..dah lepas 1 jam tu adunan tu jadila macam gambar yg kat bawah ni..

Adunan dah kembang...siap2kan dulang dan tepung untuk proses selanjutnya...

Ambik sejemput...

Bulat-bulatkan...

Leperkan adunan yang dibulatkan tadi..

Susun kat dulang...bagi ruang sikit coz nanti donat ni kembang...

Donat dah kembang (lebih kurang 1/2 jam)

Tebuk lubang...

Buang yang tengah...boleh dikumpul untuk dibulatkan semula

Lepas buat lubang tadi, biarkan sekejap..

Dah boleh goreng...kitorang goreng pakai periuk besar..
Api sederhana je tau...takut dalam tak masak pulak

Takyah terbalikkan selalu...takut serap banyak minyak
Dah kuning sikit, boleh la diangkat dan ditoskan minyaknya dulu...

Donat yang telah digoreng...boleh la kalau nak salut gula...elok kalau gula tu diblend halus...

Nak letak jem kat tengah pun boleh...

Celup coklat pun boleh...

Kalau nak buat frozen, goreng separuh masak...dah sejuk boleh pek masuk plastik..

Sebenarnya aku baru buat donat guna cara ni...dulu kena gelek pastu baru tekap..tapi kalau buat donat banyak2, kaki rasa lenguh la pulak...tenaga pun kena kuat masa nak gelek adunan tu yang kali ke 2 dan selanjutnya..silap gelek, donat tu jadi keras coz tebal kat bahagian bawah...kalau ikut cara baru ni kita boleh buat sambil duduk...sambil2 tengok tv boleh la bulat2kan donat tu...


So ikut la cara mana2 yang korang suka...resepi pun banyak dah dalam internet ni...buat donat ni kena guna teknik yang betul...kalau teknik tu betul ikut resepi mana2 pun ok je...


Pertandingan Donat Tercantik

1.Sapa2 pun leh masuk pertandingan ni...
2.Kena ambik 2 keping gambar...gambar masa buat donat dan gambar masa donat tu dah hias cantik..
3.Tinggalkan link kat bahagian komen...nanti kita tengok...
4.Sapa2 yg takde blog, tag gambar korang tu kat fb pun boleh juga...
5.Hadiah menarik menanti pemenang Donat tercantik (kejap lagi aku pegi cari hadiahnya...he he)

Selamat Mencuba :)