Thursday, 28 April 2011

RESEPI KARIPAP VERSI ZALIN :)

[f-frozen1-kuih-karipap.JPG]
Gambar karipap ni bukan zalin yang buat..he he..kita punya tak sempat nak snap...terima kasih pada yg empunya gambar ye...

Assalamualaikum....pagi ni terpaksa take over tugas husband hantar semua anak2 ke sekolah dan hantar kuih sekali...serta merta jadi cergas bertenaga walaupun malam tadi dok siapkan tutorial buat kuih karipap ni...so pagi ni sebelum aku nak siapkan kuih untuk katering, boleh la aku share kat korang resepi kuih karipap aku ni...dalam internet memang dah banyak resepi karipap tapi bolehla cuba versi zalin lak ye...kalau ada mixer senang sikit nak uli adunan karipap...kalau takde nampak gayanya kena la uli pakai tangan...so ada peluh la sikit kan...jangan masa uli pakai baju takde lengan lak ye...he he...bahaya tu...lepas dah uli, tutup adunan tu dengan plastik coz adunan karipap ni memang tak boleh kena angin...kalau kena angin nanti adunan tu jadi kering dan keras....kalau dikelim pun senang nak terbukak masa digoreng...so masa proses nak buat karipap ni memang kena matikan kipas angin... terpaksa la berkorban sikit untuk dapatkan hasil yang cantik....ataupun kalau korang rasa panas yang dah tak boleh nak kawal, semua karipap2 yang dah siap, kulit2 yang dah digelek, kena tutup dengan plastik...so pilih yang mana satu....nak cepat siap tapi suasana panas sikit atau suasana sejuk tapi kerja jadi lambat sikit coz asik buka plastik tutup plastik...terpulang ok...

Tanpa membuang masa, inilah dia resepi karipap versi zalin yang telah diajar oleh seorang saudara yang baik hati....(terima kasih ye ros...) :-

1kg     Tepung Gandum
1sudu kecik     Garam Halus
225gm      Margerin   (Aku suka guna margerin Pelangi..)
25gm      Minyak masak
350ml     Air

Cara-caranya :-

1.  Garam Halus digaulkan dengan tepung....
2.  Margerin dan minyak masak disatukan dan dipanaskan hingga menggelegak...
3.  Campuran margerin dan minyak masak yang dah menggelegak di masukkan ke dlam adunan tepung tadi...kalau pakai mixer, terus uli sampai nampak dah bergaul semuanya...kalau pakai tangan, lepas campurkan tu, jangan terus uli coz campuran tu kan panas...melecur pulak tangan...kacau2 pakai senduk sekejap...rasa macam dah sejuk sikit baru uli pakai tangan..
4.  Last sekali masukkan air...uli sampai nampak adunan tu dah sebati dengan semua bahan2 tadi...
5.  Kalau pakai mixer, keluarkan adunan dan letak dalam besen...tutup dengan plastik...kalau pakai tangan, lepas uli, terus tutup dengan plastik...
6.  Boleh la dibulat2kan dulu...
7.  Dah boleh dah kalau nak mula buat karipap...

Kalau ada apa2 pertanyaan boleh la tinggalkan komen ye...OK Cau cin cau...makcik nam bobom kejap :)