Thursday, 14 April 2011

KUIH TALAM...

Mesti korang heran kan apsal aku asik cerita pasal donat dan putri ayu je...sekarang ni memang aku dah tak buat kuih talam ni...dulu memang banyak hantar kuih2 talam...itupun sebab dulu maid aku rajin buat...memang ramai orang suka makan kuih talam contoh macam kuih lapis ke seri muka ke talam suji ke...tapi sebenarnya orang yang membuatnya tak berapa untung sangat...lain la kalau satu loyang 10 x 10 tu org sanggup beli dengan harga rm26-00...atau paling kurang pun RM20-00.. kalau kurang dari harga tu memang penat je nak membuatnya...nak masaknya dah la berjam2...kalau kuih lapis 1 1/2 jam...seri muka 1 jam...belum masuk santan lagi...buat kuih talam ni banyak pakai santan tau...kecuali kuih kaswi...kalau pakai loyang 10 x 10, boleh potong 49 biji...kalau 64 biji nampak kecik sangat...nanti orang komplen pulak kan...kalau nak letak kat restoran memang tak boleh potong kecik2...gerenti tak laku...lain kalau nak letak kat shoping kompleks ke atau restoran yg high class ke...tu takpe boleh potong kecik2 pastu letak dlm bekas plastik macam yang kuih nyonya tu...bayangkan 49 biji tu kita letak harga 0-30 sen...so cuma dapat rm15-00...tu pun kalau habis...kalau tak habis memang rugi...kecuali kalau org oder takpe...cakap kat org tu harga rm20-00 (untuk kaswi) rm22-00 (untuk seri muka, talam suji, talam keladi) rm26-00 (untuk kuih lapis)...tapi bila dah jual mahal ni kena la buat yang sedap2 dan cantik2 ye...kalau comot nanti tak padan lak dengan harganya ye tak...lagipun kita yang muda ni tak boleh nak lawan kuih talam yang org tua2 buat kan...kalau orang tua buat cukup dengan rasa lemaknya...manisnya...pastu boleh potong besar2 lagi tu...memang orang tua2 kalau buat diorang tak fikir untung sangat...asalkan kuih diorang habis dan orang suka makan, tu dah memadai pada diorang...org tua2 selalunya buat kuih talam ni pakai loyang bulat pastu potong serong...kalau kita yang muda ni sebab cikgu yang ajar tu pakai loyang petak, kita pun ikut la cara cikgu buat...letak plastik supaya mudah diangkat..nak letak plastik pun ada caranya...dah sejuk potong pakai pisau plastik...kena guna pembaris lagi tu coz nak dapatkan sama besar... kalau pakai loyang bulat ada baki2 yang tepi2 tu...tapi kalau loyang petak confirm takde baki yang terlebih...so ikut la cara mana yang korang suka...

Sekarang memang aku dah tak buat kuih talam kecuali untuk katering...coz kalau buat putri ayu 1 jam dapat 240 biji x 0.30 = rm72-00...kalau kuih talam 1 jam 100 biji x 0-30 = rm30-00..ni kalau kita guna 2 dapur dan pakai 2 periuk kukus....banyak kan bezanya...tapi kalau korang nak buat jual takpe...tak semua orang suka makan putri ayu kan...

Nak tau tak kat pasar tempat aku ni, diorang jual kuih talam potong kecik2 letak dalam bekas plastik tu...8 biji (yg kecik2) harga RM3-20...memang sedap...memang laku kalau kat pasar ni je la coz orang panggil pasar kat tempat aku ni pasar orang kaya...jual mahal tapi kalau sedap memang diorang beli...dan yang specialnya orang yang membuat kuih2 talam ni budak lelaki tau...budak ni 1 family dok meniaga kat pasar ni...mak ayah dia buat kuih bakar...kakak sulong meniaga kedai runcit...kakak no. 2 yg tempat aku hantar kuih ni (husband dia buat apam balik...) so adiknya ni yang buat kuih2 talam hantar kat tempat kakak yang no. 2 ni...kalau hari sabtu & ahad katanya dekat 30 loyang tau... macam2 jenis la...memang laku...dah sampai pukul 12.00tghari kalau tak habis pun sikit je... selalunya memang tak cukup...

Ada lagi 1 tempat yang aku suka tengok kuih2 talam yg ada 1 gerai ni jual...dulu tiap2 minggu aku pergi beli...saja nak rasa coz selalunya orang ramai kerumun datang beli...Pasar Tani yang kat studium Shah Alam...dia buat dalam loyang bulat...masa kat situ baru dia potong...macam2 jenis ada... kuih talamnya tak berapa cantik tapi rasanya memang sedap...kuih talam yang pelik2 pun ada... yang tertarik tu coz ada macam2 warna...dia potong pun takde la besar sangat tapi sebab sedap orang ramai la beli...

So korang kalau nak buat bisnes kuih talam ni rajin2 la rasa dan jenguk kuih2 talam orang ye... kadang2 bila tengok kuih2 orang yang cantik2 ni kita pun bersemangat nak buat juga kan... kalau tak pandai boleh belajar...ada banyak kelas yang ajar kuih talam ni...kat dalam internet ni pun ada banyak resepi yang boleh cuba...yang penting kena ada usaha...kan Usaha tu Tangga Kejayaan :)